Kongres eLOGISTICS 2021

eLogistics2021

Po raz piętnasty w historii, po raz drugi online i po raz kolejny zakończony sukcesem – to krótkie podsumowanie zorganizowanego w dniach 19-20 maja Polskiego Kongresu Logistycznego eLogistics2021. Organizatorem był Łukasiewicz  Instytut Logistyki i Magazynowania, a partnerami Media Logistyka i agencja Soul & Mind. Hasłem wydarzenia było „New Era is loading”.

eLogistics2021 to dwa prelekcji, dyskusji, ale także networkingu, który – ze względu na zdalny format wydarzenia – odbywał się przy wirtualnych stolikach kawowych na specjalnie w tym celu przygotowanej platformie cyfrowej.

Tam też uczestnicy kongresu zastanawiali się m.in. nad tym, jakie trendy w zakresie inteligentnej mobilności wspierają rozwój obszarów miejskich i jak zapewnić zrównoważony rozwój i ekologiczne podejście w logistyce. Sporo miejsca poświęcono też zagadnieniom sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i digitalizacji – dyskutowano, czy są to tylko modne hasła, czy już nieodzowny element rozwoju logistyki.

Nie zabrakło oczywiście odniesień do współczesności. Dr Marcin Kraska, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz (której częścią jest Łukasiewicz-ILiM), zauważył, że kryzys związany z pandemią, oprócz wielu problemów, z którymi musiały się borykać polskie firmy, dał także wiele impulsów do pozytywnych zmian – np. automatyzacji procesów i rozwoju cyfryzacji.

Pierwszy dzień obrad zakończyły wspomnienia Michała Worocha, podróżnika i fotografa, który – poruszając się na wózku inwalidzkim – przez blisko 400 dni podróżował Landroverem Defenderem z Ziemi Ognistej na Alaskę.

Drugi dzień obrad poświęcony był m.in. coraz popularniejszemu trendowi logistyki miejskiej. Założenia projektu EIT Urban Mobility przedstawił Traian Urban, Director EIT Urban Mobility, tłumacząc, jak wspomagać instytucjonalnie i finansowo startupy zamierzające realizować innowacyjne usługi w obszarze logistyki miejskiej. Jak podkreślał, idea projektu EiT Urban Mobility to przede wszystkim znalezienie efektywnych rozwiązań problemów miejskich i zapewnienie możliwości zrównoważonego wzrostu gospodarczego dla Europy w obszarze mobilności miejskiej.

O ekologii w logistyce mówił z kolei Tomasz Markowski z Centrum Technologii Identyfikacyjnych Łukasiewicz – ILiM, który przedstawił założenia i aspekty technologiczne projektu e-Pack, realizowanego w poznańskim instytucie. Projekt ten ma na celu stworzenie opakowań zwrotnych wielokrotnego użytku.

– Cieszymy się, że w tych niełatwych czasach udało nam się po raz drugi zorganizować Polski Kongres Logistyczny. Formuła online, choć ma mankamenty, pozwoliła nam „spotkać się” w wygodny i bezpieczny dla każdego sposób – podsumował konferencję dyrektor Łukasiewicz-ILiM, dr hab. Arkadiusz Kawa. – Podjęta przez nas tematyka i wystąpienia prelegentów uzmysławiają nam ogromne zmiany zachodzące w sektorze logistyki i e-commerce, które pandemia koronawirusa tylko przyspieszyła. Dzięki eLogistics mogliśmy dostrzec, że hasło, które nam przyświecało, jest bardzo prawdziwe. Nowa era naprawdę nadchodzi – dodaje Arkadiusz Kawa.

Pochlebne opinie o wydarzeniu można usłyszeć także ze strony uczestników.

– Uważam, że Kongres eLogistics 2021 był źródłem wartościowej wiedzy, a także – dzięki interaktywnej formie – przestrzenią do ciekawej dyskusji i wymiany informacji – mówi Luiza Luranc, Dyrektor Sprzedaży w firmie Manpower. – Zarówno prelekcje, jak i debaty prowadzone w ramach Kongresu eLogistics 2021 koncentrowały się na najważniejszych wyzwaniach i trendach, obserwowanych w sektorze logistyki i stanowiły znakomity barometr nastrojów przedsiębiorców – podobnie jak opracowany przez ManpowerGroup oraz Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania raport „Logistyka w Polsce”, badający plany polskich firm z obszaru logistyki m. in. w zakresie zatrudnienia oraz inwestycji w nowe technologie – podkreśla dodając, iż walorem spotkań bezpośrednich jest możliwość integracji i budowania relacji w sposób mniej formalny. – Wydarzenia online są niestety często pozbawione tego elementu, jednak Kongres eLogistics 2021 był bardzo dobrze zorganizowany i pozwalał na dość dużą interakcję z prowadzącymi – akcentuje uczestniczka. – Siłę eLogistics stanowią eksperci i wizjonerzy branżowi – mówi z kolei Marta SzymborskaMenedżer ds. Komunikacji, PR i CSR z Fundacji GS1 Polska. – Podróż po najciekawszych trendach i wdrożeniach inspiruje oraz motywuje do działania. Tego zdecydowanie potrzebowaliśmy po trudnym, pandemicznym czasie.

Cezary Ewertowski, Vice-President w firmie Adecon zwraca uwagę na wysoki poziom merytoryczny kongresu: – Z uczestników prelekcji i panelu dyskusyjnego bił profesjonalizm i doświadczenie. eLogistics 2021 zdecydowanie spełniło nasze oczekiwania. Bardzo dużo konkretnych i ciekawych informacji podanych w łatwo przyswajalny sposób. Kongres zdecydowanie można uznać za barometr nastrojów w branży logistycznej.

Organizatorzy zapowiadają, że konferencja – w formacie klasycznym albo online – na pewno odbędzie się w przyszłym roku.

Więcej informacji o wydarzeniu http://www.logistics.pl/